Tillitsbaserade affärer och relationer
"Den här utbildningen är genom mina år den utbildning som gett mig bäst redskap
att hantera mig själv, men även omgivningen." Jenny Nedemark, Vattenfall
"Jag har fått ett nytt mindset, börjat tänka på vad jag och andra befinner sig i.
Det var mycket interaktion vilket passade mig bra. Öppnar upp för mycket
självreflektion, även insikter som Element B gav. Gillade handledarnas fina
bemötande. Lyssnande och proffsigt."
Vårt certifierade program ger dig praktiska verktyg för att bygga upp ett välfungerande samarbetsklimat, där tillit och ömsesidig respekt står i centrum. Genom en kombination av teori, reflektion och upplevelsebaserade övningar lär du dig att hantera svåra samtal, ge konstruktiv feedback och stärka relationer i både interna och externa sammanhang. Kursen riktar sig till dig som vill utveckla din förmåga att skapa långsiktiga, hållbara affärsrelationer och leda i komplexa situationer – med tillit som grundpelare.
Mål med utbildningen:
Programmet vänder sig till chefer, ledare och nyckelpersoner som vill lära sig att utveckla tillitsbaserade, förtroendefulla relationer och skapa en effektiv samarbetskultur. Deltagarna får fördjupad insikt i hur egna beteenden påverkar relationer och hur man medvetet kan bygga tillit över tid. Fokus ligger på konkreta verktyg och förhållningssätt som stärker både individ och organisation i vardagliga samarbetssituationer.
Mer om Förtroendefullt samarbete
I mänskligt samspel kärvar det då och då, trots att vi vill något helt annat. Vi hamnar i försvar och tappar förmågan att lyssna, både på varandra och på oss själva. Vi hamnar i ”röd zon”, där öppenheten och nyfikenheten för att förstå varandra blir sämre. Arbetet blir mindre effektivt och medarbetarnas välmående sjunker. Kan vi i stället vara i ”grön zon”, finns där en bättre vilja och önskan att verkligen vilja samarbeta.
Under kursen får du möjlighet att upptäcka dina triggers och ibland hindrande beteenden som kan försvåra samarbete och tillit. Då kan du på ett mer medvetet sätt justera ditt beteende och uppnå det du egentligen vill åstadkomma.
Efter ett möte, samtal eller förhandling behöver både du och din partner känna er nöjda och säkra på att ha fått till den bästa möjliga överenskommelsen. Och att ni kan mötas igen i tillit för att fortsätta utveckla lönsamma affärer och långsiktiga relationer.
Programmet bygger på en kombination av två metoder:
3 dagar, dagtid. Kurslokal i centrala Stockholm.
Utbildningen genomförs som externat, dvs du ombesörjer själv ditt boende.
Kursmaterial, luncher och för- och eftermiddagskaffe ingår i kursavgiften.
Utbildningen genomförs interaktiv och upplevelsebaserad, korta teorigenomgångar varvas med övningar och uppgifter i par, små grupper och enskilt.
Tre månader efter kursen genomförs en två timmars digital workshop - med en uppföljning av deltagarnas konkreta cases som förbereddes i kursens slutskede.
Gruppstorlek: max 12 deltagare. Programmet leds av certifierade handledare.
Ökad samarbetskompetens | |
Ökad öppenhet | |
Betydlelsen av egna val | |
Självkännedom och förståelse för andra | |
Problemlösning och förhandling |