Ert behov, ert syfte, ert mål - uppföljning och utvärdering
Vårt arbetssätt
Tillsammans definierar vi uppdraget, och skapar en gemensam bild av nuläget.
Vi sätter mål för insatsen – vad ska vi ha uppnått vid arbetets slut?
Vi tar reda på allt vi behöver veta om faktorer som struktur, kultur, normer, värderingar, mognad och kritiska framgångsfaktorer.
Vi planerar utvecklingsresan och skapar en genomförandeplan med delmål – vad och hur ska vi göra och hur kan vi implementera ny kunskap, för att få långsiktig effekt?
Om så önskas och behövs genomför vi en startmätning för att längre fram kunna se skillnad och resultat. Lämpliga verktyg kan exempelvis vara att göra en GDQ-mätning och att arbeta med Teambook eller Mebook.
Vad själva genomförandet innebär beror på behov, syfte och mål. Det kan vara interna specialanpassade uppdrag, workshops, seminarier, coachning och facilitering i utvalda grupper och/eller för individer. Några moment som är återkommande är dock: träning i självinsikt, fokus på individens val och ansvar, individen i gruppen, relationer och kommunikation och kopplingen till verksamhetsmål och nytta.
Uppföljning och utvärdering är ett ovärderligt steg, som inte helt sällan glöms bort i ivern att springa vidare. Genom att analysera hjälpande och stjälpande delar av processen möjliggörs ytterligare effektivitet och välmående för organisation och person.